Floris Kortie en Vera Kooper

Het jaar 250 na Beethoven Genre: Dinsdagmiddagserie

*Deze voorstelling is verplaatst van dinsdagmiddag 14 april naar dinsdagmiddag 28 september 2021. De avondvoorstelling is geannuleerd. Bezoekers hebben bericht gehad.*

Welkom in het jaar 250 na Beethoven! Tweeënhalve eeuw na de geboorte van Ludwig van Beethoven laat presentator en klassieke-muziekfan Floris Kortie (Podium Witteman), samen met pianiste Vera Kooper, zien én horen hoe Beethoven onze wereld heeft veranderd.

Gewapend met historisch bewijsmateriaal en aan de hand van persoonlijke ontboezemingen, geschiedkundige spoedcursusjes, obscure YouTube-filmpjes en de allermooiste muziek ooit geschreven, wordt één ding duidelijk: het Beethoven-tijdperk is nog maar net begonnen!

Sinds 1770 heeft de woeste, romantische én stokdove componist ons de weg geleid. Beethoven raakt iedereen: groot in Japan, populair in de hiphop, icoon van vrijheidsstrijders en darling van Europese politici.

In Het jaar 250 na Beethoven laat presentator en klassieke-muziekfan Floris Kortie zien waarom Ludwig van Beethoven was uitverkoren om ons met zijn revolutionaire muziek de moderne tijd in te loodsen.

Dinsdagmiddagserie
Deze voorstelling is onderdeel van onze Dinsdagmiddagserie. Kies 6, 9 of 12 middagen uit geselecteerde voorstellingen en ontvang een aantrekkelijke korting op uw tickets. Zo bent u verzekerd van een aantal mooie middagen theater. Bekijk de voorstellingen van de Dinsdagmiddagserie

 


Recensiequotes

  • de Volkskrant "'Het gelaagde pianospel van Vera Kooper sluit goed aan bij Floris Kortie in Het jaar 250 na Beethoven. Zo schetsen [zij] gezamenlijk een vrij compleet beeld van Beethoven als gewone sterveling én als onsterfelijk kunstenaar"
  • NRC "…oprecht en doortimmerd biografisch muziektheater dat met verve wordt gebracht"
  • Scènes "'Hij [Floris] vertelt vlot en weet de aandacht goed vast te houden....over de levensloop én de achterliggende gedachten van de componist...Kooper speelt ondertussen een sonate van Beethoven, die de tekst sferisch ondersteunt, waardoor de woorden nog meer impact krijgen. De pianiste speelt gedurende de hele voorstelling veel sonates en doet dat met een indrukwekkende intensiteit"

Extra info