Bewaar je ticket, geniet later

Zaandam - 21 april 2020

Onlangs werd middels een persbericht de landelijke campagne 'Bewaar je ticket, geniet later' aangekondigd. Nederlandse theaters, concertzalen, poppodia, evenement- en sportorganisatoren, musea en festivals vragen gezamenlijk aan bezoekers om hun tickets te behouden en zo de culturele sector te steunen. De sector heeft in gezamenlijkheid een regeling ontwikkeld, met ondersteuning van het ministerie van OC&W en volgens de regels van de ACM. In dit artikel zetten wij de belangrijkste vragen en antwoorden omtrent deze ticketregeling voor u op een rij.

Waarom deze ticketregeling?
Met ‘Bewaar je ticket, geniet later’ hoopt de sector dat houders van tickets hun bezoek aan hun favoriete podium of event uitstellen, in plaats van hun geld terug te vragen. Daardoor kan de culturele sector en de sport de grote economische klap die hen treft door de coronacrisis opvangen. Dit geeft de sector de ruimte om te werken aan nieuwe evenementen in de toekomst. Niet alleen de organisatoren, artiesten en podia worden hiermee geholpen, maar juist ook de mensen achter de schermen die deze evenementen mede mogelijk maken zoals decorbouwers, technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele- en sportsector. 

Hoe werkt de ticketregeling bij een verplaatste voorstelling?
Als een voorstelling wordt verplaatst, dan blijft uw ticket geldig voor de verplaatste voorstelling. Wel krijgt u van het Zaantheater een nieuw ticket met de nieuwe datum toegestuurd. Zo hoeft u niet steeds op te zoeken naar welke datum de voorstelling ook alweer verplaatst was, het staat gewoon op uw nieuwe ticket. Handig! Bent u verhinderd op de vervangende datum, dan krijgt u het aankoopbedrag terug in de vorm van een tegoedbon. Deze tegoedbon is ten minste 24 maanden geldig. Met deze tegoedbon kunt u kaarten kopen voor een andere voorstelling, zodat u alsnog kunt genieten van een mooie culturele avond.

Hoe werkt de ticketregeling bij definitief geannuleerde voorstellingen?
Het kan helaas voorkomen dat het niet lukt een geannuleerde voorstelling op een later moment alsnog te spelen. Wordt een voorstelling waarvoor u kaarten had definitief geannuleerd, dan krijgt u uw geld terug in de vorm van een tegoedbon. Deze tegoedbon is ten minste 24 maanden geldig. Met deze tegoedbon kunt u kaarten kopen voor een andere voorstelling, zodat u alsnog kunt genieten van een mooie culturele avond.

Wanneer hoor ik of de voorstelling wordt verplaatst of geannuleerd?
De afgelopen weken hebben wij ons publiek met tickets voor voorstellingen tussen 12 maart en 30 juni 2020 voortdurend per e-mail of brief geïnformeerd over de afgelaste voorstellingen en de gevolgen hiervan. Op dit moment kunnen wij helaas nog geen duidelijkheid bieden over verplaatsingen of annuleringen. Zoals u zult begrijpen is het verplaatsen van maar liefst 111 voorstellingen een enorme opgave voor alle betrokken partijen. Daarnaast speelt mee dat wij niet weten of de maatregelen worden verlengd en zo ja, voor hoe lang en in welke vorm. Zodra er meer bekend is worden tickethouders per voorstelling persoonlijk geïnformeerd.

Kan ik ook mijn geld terug vragen?
Als consument heeft u het recht uw geld terug te vragen wanneer een voorstelling wordt geannuleerd, of wordt verplaatst naar een datum waarop u niet kunt. Toch zouden wij u van harte willen vragen om geen geld terug te vragen, maar te kiezen voor een tegoedbon. Zo helpt u het Zaantheater door deze moeilijke tijd heen en kunt u op een later moment alsnog genieten van theater. Als u liever geen tegoedbon ontvangt, kunt u misschien iemand anders blij maken met uw tickets wanneer de voorstelling wordt verplaatst naar een datum waarop u niet kunt. Of u kunt er voor kiezen de ticketprijs te doneren aan het Zaantheater. Met uw donatie kunnen wij ervoor zorgen dat wij, zodra we onze deuren weer kunnen openen, een schitterend theaterseizoen met een mooie, brede programmering kunnen presenteren en onze functie als huiskamer van de stad weer kunnen uitoefenen.

Kiest u voor restitutie van de ticketprijs, dan zal de terugbetaling bij een verplaatsing een maand na de nieuwe datum van de verplaatste voorstelling plaatsvinden. Bij annulering is deze termijn 3 maanden na de oorspronkelijke datum waarop het evenement zou plaatsvinden. 

Kan ik ook nog op een andere manier helpen?
Dat kan zeker! Graag zelfs. U kunt bijvoorbeeld Vriend van het Zaantheater worden voor een eenmalige bijdrage per jaar. Deze bijdrage geeft ons net dat steuntje in de rug om deze periode overeind te blijven en een schitterend nieuw theaterseizoen voor u te kunnen realiseren en daarnaast kunt u zelf profiteren van leuke extra's. Bent u al Vriend, of wilt u wel doneren maar geen Vriend worden? Dan kunt u er ook voor kiezen een bedrag te doneren om zo het Zaantheater financieel te steunen. Een eenmalige donatie doet u eenvoudig hier. Wij zijn u zeer dankbaar!

Meer weten?
Kijk voor meer informatie over de campagne 'Bewaar je ticket, geniet later' op bewaarjeticket.nl. Hier vindt u ook de gehele Regeling Ticketgelden Coronacrisis.