Albert Verlinde geeft startsein voor campagne ‘Mooier dan ooit!’

Zaandam, 21 april 2021

Op 21 april gaf Albert Verlinde het startsein voor de grootste cultuurcampagne die Nederland ooit heeft gekend. Met het unieke project ‘Mooier dan ooit’ willen theaters, concertzalen, makers, artiesten en de mensen voor en achter de schermen samen met het publiek op een bijzondere manier aftellen naar het moment dat alle theaters, poppodia, festivals, opleidingen weer open mogen.

Albert Verlinde, voorzitter van het campagneteam, is blij dat hij eindelijk de figuurlijke rode loper kan uitleggen voor dit unieke project. In samenwerking met heel veel theaters, makers, en diverse fondsen waaronder het Prins Bernhard Cultuurfonds is deze campagne tot stand gekomen. De campagne, gefinancierd door de overheid, Nationaal Theaterfonds en de BankGiro Loterij, is breed gedragen. Meer dan 300 organisaties uit de hele cultuur- en entertainmentsector werken mee, waaronder het Zaantheater. Het is nog nooit in Nederland vertoond dat zoveel organisaties gesubsidieerd en niet gesubsidieerd de handen ineen hebben geslagen.

‘De Covid-19 pandemie heeft niet alleen een spoor achtergelaten in onze mooie sector, maar in heel Nederland,’ laat Albert Verlinde weten. ‘Fysiek, mentaal, financieel, we zijn allemaal op verschillende gebieden geraakt. Als theater, als producent, als gezelschap, acteur, crew- of kassamedewerker. Maar ook de bezoeker. Na maanden van binnen zitten heeft heel Nederland behoefte aan ademruimte, genieten, geluk beproeven, kortom leven. Met deze brede campagne willen we heel Nederland laten weten dat we terug zijn. Dat het kan, dat het mag, dat het veilig is, en dat theaterbezoek onderdeel is van het leven. Na een lange tijd waarin er weinig tot niets kon, gaat het licht weer aan. We mogen weer! En wat hebben we het gemist. Dat specifieke gevoel, die magische momenten. Die worden, na deze lange, vreemde tijd, ongetwijfeld... mooier dan ooit!’

Unieke winacties
De eerste fase, die vandaag van start gaat, staat in het teken van vooruitkijken en aftellen. Wat gaat er gebeuren, welke voorstellingen komen er? Daarnaast komen er unieke winacties. Men wint dan niet alleen kaartjes voor de voorstelling, maar alles wat er te winnen is om die avond in de stemming te komen voor een eerste avond theater. Vervoer, diner, voorstelling, een meet & greet tot een geheel verzorgd weekendje op een vakantiepark. Alles wordt uit de kast getrokken om het eerste avondje uit onvergetelijk te maken.

Doel van de campagne
Het doel van deze campagne is dat Nederland met zijn allen aftelt tot het moment waarop de locaties echt hun deuren mogen openen. Ook de makers zullen in de komende periode in het zonnetje worden gezet. Na ruim een jaar niets kunnen doen, krijgen genres en makers in een speciaal voor hen bedoelde week alle aandacht op zich. Zo zal er de week van het cabaret zijn, de week van het theater, de week van de dans, de week van de musical en de week van de klassieke muziek. Alles om ook de makers te laten weten dat men hen heeft gemist en dat het publiek niet kan wachten om hen te zien optreden. De campagne is nu gestart en gaat op zijn minst een jaar door.

‘Iedereen staat te trappelen om weer te beginnen,’ zegt Verlinde. ‘Die vreugde willen we met het publiek delen. Samen tellen we af naar dat ene moment, waarop we zullen zeggen: Theater. Mooier dan ooit!

Voor meer informatie gaat u naar mooier-dan-ooit.nl

Aangesloten partijen:

Creatieve Coalitie
Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK)
Vlakke Vloer Platform (VVP)
Vereniging van Buitentheater Festivals Nederland (VBFN)
Vereniging van Nederlands Orkesten (VvNO)
Vereniging Nederlands Openluchttheaters (VNO)
Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Vereniging van Vrije Theaterproducenten (VVTP)