Veelgestelde vragen coronamaatregelen

Wij begrijpen dat u wellicht vragen heeft over uw theaterbezoek in deze coronaperiode. Op deze pagina hebben wij de meestgestelde vragen voor u op een rijtje gezet, zodat u goed voorbereid en onbezorgd kunt gaan genieten van uw bezoek aan ons theater. Staat uw vraag er niet tussen? Neem gerust contact op met onze kassa (ma t/m vrij 09.00-17.00 uur) via 075 6 555 345 of info@zaantheater.nl. Wij helpen u graag.

Hoeveel mensen worden er toegelaten in de zaal?
Dit najaar mogen wij op 100% van de zaalcapaciteit bezoekers ontvangen, op voorwaarde dat we werken met een coronatoegangsbewijs. De 1,5 meter afstandsregel vervalt. Wij vragen bezoekers vanaf 13 jaar voorafgaand aan de voorstelling een coronatoegangsbewijs te tonen, in combinatie met een geldig identiteitsbewijs. 

Wat is een coronatoegangsbewijs en hoe kom ik daar aan?
Een coronatoegangsbewijs kan bestaan uit een vaccinatiebewijs, een herstelbewijs of een testbewijs. Toon bij binnenkomst in het theater uw coronatoegangsbewijs via een QR-code in de CoronaCheck-app. Download de CoronaCheck-app op uw telefoon en klik op QR-code maken. U krijgt dan drie opties: een QR-code van een vaccinatiebewijs, een herstelbewijs of een testbewijs. Met dit coronabewijs en identiteitsbewijs op zak bent u klaar voor uw bezoek aan ons theater. Een uitgebreide uitleg over de CoronaCheck-app en het maken van uw QR-code vindt u hier.

Ik heb geen smartphone. Hoe werkt het papieren coronatoegangsbewijs?
Als u geen smartphone heeft is het mogelijk een papieren coronatoegangsbewijs te maken. Op de website van de CoronaCheck-app kunt u met uw DigiD hier inloggen om een papieren bewijs te maken. Deze kunt u uitprinten en voorafgaand aan uw bezoek aan ons theater laten zien als bewijs van vaccinatie, herstel of test. Heeft u geen DigiD, smartphone of computer met printer? Dan kunt u in sommige gevallen een coronabewijs op papier thuisgestuurd krijgen. Bel naar de CoronaCheck helpdesk op 0800-1421 en vraag naar de mogelijkheden. Let op, het gele vaccinatieboekje is geen geldig coronatoegangsbewijs.

Ik heb een geldig coronatoegangsbewijs, maar heb klachten of moet in quarantaine. Kan ik de voorstelling bezoeken?
Heeft u klachten als verkoudheid, hoesten, koorts of benauwdheid? Blijf dan thuis. Ook als u al (volledig) gevaccineerd bent. Tot 12.00 uur op de dag van de voorstelling kunt u contact opnemen met de kassa om uw kaarten terug te geven. U krijgt dan een tegoedbon.

Ik ga naar een (jeugd)voorstelling met mijn kinderen, moeten kinderen ook een coronatoegangsbewijs laten zien?
Kinderen tot en met 12 jaar hoeven geen coronatoegangsbewijs te laten zien voorafgaand aan de voorstelling. Bezoekers van 13 jaar of ouder vragen wij om een vaccinatie-, herstel- of testbewijs in combinatie met een geldig identiteitsbewijs te laten zien voordat zij het theater betreden.

Welke maatregelen zijn er genomen zodat iedereen voldoende afstand van elkaar kan bewaren?
Vanaf 25 september vervalt het overheidsadvies 1,5 meter afstand te houden. Daarvoor in de plaats komt het coronatoegangsbewijs. Doordat toegang tot het theater alleen mogelijk is na het tonen van een vaccinatie-, herstel-, of negatief testbewijs hoeft er in het gebouw geen afstand meer bewaard te worden. Eerder gemaakte aanpassingen blijven echter gewoon bestaan. Er wordt extra vaak schoongemaakt, er staan desinfectiezuilen in het gebouw, tickets worden gescand en het ventilatiesysteem blaast 100% verse lucht aan van buiten. 

Voor een aantal voorstellingen staat een wachtlijst ingesteld. Wat betekent dit?
Door de onzekere situatie in Nederland is het soms niet zeker of een voorstelling door kan gaan of niet, bijvoorbeeld als een gezelschap uit het buitenland moet komen. Ook kan het zijn dat de maximale zaalcapaciteit is bereikt. In die gevallen stellen wij een wachtlijst in. Zodra zeker is dat een voorstelling door kan gaan, of zodra er plekken beschikbaar komen, nemen we contact op met de bezoekers op de wachtlijst. U kunt op dat moment besluiten om alsnog kaarten te kopen. Inschrijven voor een wachtlijst is dus zeker de moeite waard. 

Ik heb tickets voor een voorstelling die in het verleden niet door kon gaan. Hoe weet ik of deze voorstelling verplaatst of geannuleerd is?
Bezoekers met kaarten voor een afgelaste of verplaatste voorstelling hebben de afgelopen maanden per voorstelling bericht van ons ontvangen. Een overzicht van alle verplaatste voorstellingen vindt u hier, een overzicht van alle geannuleerde voorstellingen hier. Heeft u tickets voor één van de verplaatste of geannuleerde voorstellingen, maar heeft u geen e-mail of telefoontje van ons gehad? Neem dan s.v.p. even contact op met onze kassa via kaartverkoop@zaantheater.nl of via 075 6 555 333 (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur).

Het Zaantheater volgt de landelijk opgestelde ticketregeling. Wat houdt deze regeling in?
In april 2020 lanceerde de culturele sector de landelijke campagne 'Bewaar je ticket, geniet later'. Hiermee vragen Nederlandse theaters, concertzalen, poppodia, evenement- en sportorganisatoren, musea en festivals gezamenlijk aan bezoekers om hun tickets te behouden en zo de culturele sector te steunen. Wat deze regeling inhoudt leest u hier.

Kan ik ook mijn geld terug krijgen bij een geannuleerde of verplaatste voorstelling?
Als consument heeft u het recht uw geld terug te vragen wanneer een voorstelling wordt geannuleerd, of wordt verplaatst naar een datum waarop u niet kunt. Toch zouden wij u van harte willen vragen om geen geld terug te vragen, maar te kiezen voor een tegoedbon. Zo helpt u het Zaantheater door deze moeilijke tijd heen en kunt u op een later moment alsnog genieten van theater. Kiest u voor restitutie van de ticketprijs, dan zal de terugbetaling bij een verplaatsing uiterlijk een maand na de nieuwe datum van de verplaatste voorstelling plaatsvinden. Bij annulering is deze termijn uiterlijk 3 maanden na de oorspronkelijke datum waarop het evenement zou plaatsvinden. 

Kan ik het Zaantheater en de culturele sector ook financieel steunen?
Dat kan zeker! Graag zelfs. U kunt bijvoorbeeld Vriend van het Zaantheater worden voor een eenmalige bijdrage per jaar. Deze bijdrage geeft ons net dat steuntje in de rug om deze periode overeind te blijven en een schitterend nieuw theaterseizoen voor u te kunnen realiseren en daarnaast kunt u zelf profiteren van leuke extra's. Bent u al Vriend, of wilt u wel doneren maar geen Vriend worden? Dan kunt u er ook voor kiezen een bedrag te doneren om zo het Zaantheater financieel te steunen. Een eenmalige donatie doet u eenvoudig hier. Wij zijn u zeer dankbaar!