FAQ

Welke maatregelen zijn er genomen zodat iedereen voldoende afstand van elkaar kan bewaren?
Het Zaantheater heeft een protocol opgesteld om een bezoek aan ons theater zo veilig en prettig mogelijk te laten verlopen. Alle maatregelen betekenen echter wel dat een bezoek aan het theater er anders uit zal zien dan u gewend bent. Wij vragen hiervoor graag uw begrip. De feedback van onze eerste bezoekers uit juni is gelukkig enorm positief, daar zijn wij ontzettend blij mee! Om u alvast voor te bereiden op uw bezoek aan het theater kunt u op deze pagina meer lezen over ons Coronabeleid.

Hoeveel mensen laten jullie toe in de zaal?
Het Zaantheater volgt de richtlijnen van het RIVM. Sinds 1 juli jongstleden geldt er geen beperking op de capaciteit zolang bezoekers voldoende afstand tussen van elkaar kunnen bewaren. Dit houdt voor het Zaantheater in dat er momenteel 245 bezoekers plaats kunnen nemen in de Albert Heijnzaal: 139 in de zaal en 106 op het balkon.

Wanneer start de voorverkoop van het nieuwe theaterseizoen?
Op dit moment is de verwachting dat wij eind augustus de definitieve winterprogrammering aan u kunnen presenteren en dat begin september de start van de kaartverkoop zal plaatsvinden. Door de aanhoudende onzekerheid over de toekomstige situatie zal dit vooralsnog alleen de programmering voor de maanden september t/m december 2020 betreffen, met uitzondering van de voorstellingen die verplaatst zijn naar 2021, daarvoor kunt u al wel kaarten kopen. Dit is ook de reden waarom er dit jaar helaas geen theaterbrochure uitgegeven zal worden. In augustus ontvangt u van ons het allerlaatste nieuws over het nieuwe seizoen, een overzicht van alle voorstellingen en de data waarop u kaarten kunt bestellen. Volg ons ook op Facebook en Instagram voor het laatste nieuws!

Ik heb tickets voor een voorstelling die is afgelast. Hoe weet ik of deze voorstelling verplaatst of geannuleerd wordt?
Sinds 12 maart 2020 hebben wij maar liefst 111 voorstellingen moeten afgelasten. Zoals u zult begrijpen is het verplaatsen van al deze voorstellingen een enorme opgave voor alle betrokken partijen. Het heeft daarom enige tijd geduurd voordat wij onze bezoekers meer konden vertellen over de geboekte voorstellingen, maar het is gelukt! Inmiddels hebben alle bezoekers met kaarten bericht (e-mail, brief of telefoontje) gehad over hun voorstelling(en). Een overzicht van alle verplaatste en geannuleerde voorstellingen vindt u hier

Het Zaantheater volgt de landelijk opgestelde ticketregeling. Wat houdt deze regeling in?
In april lanceerde de culturele sector de landelijke campagne 'Bewaar je ticket, geniet later'. Hiermee vragen Nederlandse theaters, concertzalen, poppodia, evenement- en sportorganisatoren, musea en festivals gezamenlijk aan bezoekers om hun tickets te behouden en zo de culturele sector te steunen. Wat deze regeling inhoudt leest u hier.

Ik heb tickets voor een voorstelling die is afgelast. Wat gebeurt er met mijn kaarten?
Tickets voor alle afgelaste voorstellingen blijven geldig tot het moment dat er meer duidelijkheid is omtrent de definitieve afwikkeling. Elke bezoeker krijgt van ons persoonlijk bericht zodra wij weten of de voorstelling verplaatst of definitief geannuleerd wordt. Als een voorstelling wordt verplaatst, dan krijgt u van het Zaantheater een nieuw ticket met de nieuwe datum toegestuurd. Zo hoeft u niet steeds op te zoeken naar welke datum de voorstelling ook alweer verplaatst was, het staat gewoon op uw nieuwe ticket. Handig! Bent u verhinderd op de vervangende datum, dan krijgt u het aankoopbedrag terug in de vorm van een tegoedbon. Deze tegoedbon is tenminste 24 maanden geldig. Met deze tegoedbon kunt u kaarten kopen voor een andere voorstelling bij het Zaantheater, zodat u alsnog kunt genieten van een mooie culturele avond.

Het kan helaas ook voorkomen dat het niet lukt een afgelaste voorstelling op een later moment alsnog te spelen. Wordt een voorstelling waarvoor u kaarten had definitief geannuleerd, dan krijgt u uw geld terug in de vorm van een tegoedbon. Ook deze tegoedbon is tenminste 24 maanden geldig. Met deze tegoedbon kunt u kaarten kopen voor een andere voorstelling bij het Zaantheater.

Kan ik ook mijn geld terug krijgen?
Als consument heeft u het recht uw geld terug te vragen wanneer een voorstelling wordt geannuleerd, of wordt verplaatst naar een datum waarop u niet kunt. Toch zouden wij u van harte willen vragen om geen geld terug te vragen, maar te kiezen voor een tegoedbon. Zo helpt u het Zaantheater door deze moeilijke tijd heen en kunt u op een later moment alsnog genieten van theater. 
Kiest u voor restitutie van de ticketprijs, dan zal de terugbetaling bij een verplaatsing een maand na de nieuwe datum van de verplaatste voorstelling plaatsvinden. Bij annulering is deze termijn 3 maanden na de oorspronkelijke datum waarop het evenement zou plaatsvinden. 

Kan ik het Zaantheater en de culturele sector ook financieel steunen?
Dat kan zeker! Graag zelfs. U kunt bijvoorbeeld Vriend van het Zaantheater worden voor een eenmalige bijdrage per jaar. Deze bijdrage geeft ons net dat steuntje in de rug om deze periode overeind te blijven en een schitterend nieuw theaterseizoen voor u te kunnen realiseren en daarnaast kunt u zelf profiteren van leuke extra's. Bent u al Vriend, of wilt u wel doneren maar geen Vriend worden? Dan kunt u er ook voor kiezen een bedrag te doneren om zo het Zaantheater financieel te steunen. Een eenmalige donatie doet u eenvoudig hier. Wij zijn u zeer dankbaar!